Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash

 

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash




Zwiastun Rajdu









  
   Zostań fanem rajdu

Rajd Mazowiecki 2011
Rajd Mazowiecki 2010

Historia

  • W skrócie
  • Szczegółowo

Rajd Mazowiecki nieprzerwanie od 2001 roku jest ważnym wydarzeniem w kalendarzu rajdów w Polsce. Zmieniały się lokalizacje, charakterystyka odcinków oraz dyrektorzy, a Rajd nadal przyciąga jak magnes na start wielu zawodników. Zaliczany od początku swojego istnienia do Pucharu PZM, obecnie Rajdowego Pucharu Polski, miał rekordowe listy zgłoszeń. Obok zawodników walczących o licencje międzynarodowe do udziału w Mazowieckim zgłasza się także wiele ekip z Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, co dodaje imprezie jeszcze lepszego „smaczku”.

Rekordowa liczba zwycięstw należy do Piotra Maciejewskiego i Piotra Kowalskiego (na zdjęciu obok - 2001 r.), którzy jeśli tylko pojawią się na Rajdzie Mazowieckim, burzą krew w żyłach swoich kolegów. W 2001 roku, jako pierwszy na listę zwycięzców wpisał się Lech Korzanowski. Rok później został zdetronizowany przez Sebastiana Frycza. Warto przypomnieć, że dopiero od 2003 roku w Pucharze PZM stworzono oddzielną klasę Gość. Pierwszym zwycięzcą w tej grupie został właśnie w 2003 roku Maciejewski, a w Pucharze PZM wygrał Filip Nivette. W 2004 roku triumfował zawodnik z RSMP Stefan Karnabal, a w rozgrywkach Pucharu najszybszy był Piotr Marciniak. Podczas dość smutnego rajdu, który był rozgrywany w dniu śmierci Papieża Jana Pawła II najszybciej z gości dojechał Maciej Lubiak, a rok później Tomasz Czopik. Zwycięstwami w rundzie Pucharu PZM podzielili się Andi Mancin (2005) i Tomasz Dudek (2006).

W 2007 roku bez wątpienia rajd zyskał jeszcze bardziej na atrakcyjności goszcząc wiele załóg z mistrzostw Polski. Przy tak mocnej konkurencji drugie zwycięstwo odniósł Piotr Maciejewski, powtarzając swój sukces w zeszłym roku. W 2008 roku, gdy rajd ten po raz pierwszy rozgrywany był pod nazwą Warszawski, w imprezie triumfował Maciej Oleksowicz. Nie mniej emocji towarzyszyło w ostatnich latach zawodnikom Pucharu. W 2007 zwyciężył Mariusz Małyszczycki. w 2008 roku Rajd Warszawski był udany dla Piotra Jędrusińskiego, a w sezonie 2009 najszybszy był debiutujący w rajdach Mateusz Tutaj. W Rajdowym Debiucie triumfował Marcin Mędelski-Guz.

8. Rajd Mazowiecki zakończył się zwycięstwem wicemistrza Rajdowego Pucharu Polski 2009 - Rafała Malińskiego. Drugi na mecie zameldował się Wojciech Chuchała przed Danielem Kamieńskim, który jednocześnie zwyciężył w N-3. W klasie Gość najszybszy był Maciej Oleksowicz, powtarzając swój sukces z 2008 roku.

W 2011 roku Rajd Mazowiecki rozgrywany był w połowie maja. Zmieniono całkowicie konfigurację tras, a bazą rajdu były Kozienice. Na starcie zgromadziła się cała czołówka Rajdowego Pucharu Polski. Od początku rywalizacji ton nadawał Mariusz Nowocień i Bartłomiej Jakubowski, którzy po wygraniu sześciu odcinków ostatecznie zostali zwycięzcami 9. Rajdu Mazowieckiego. Drugie miejsce zajęli Jakub Wysocki z Grzegorzem Gołdą w Hondzie Civic, a tuż za nimi uplasowała się załoga Peugeota 206 Tomasz Sawicki i Magda Wilk. W klasie Gość triumfowali Filip Nivette z Szymonem Gospodarczykiem, którzy cieszyli kibiców swoją widowiskową jazdą Mitsubishi Lancerem.

W tym roku atrakcji i emocji na pewno nie zabraknie.
Bazą Rajdu będą ponownie Kozienice.

Trasy Mazowsza choć nie obfitują w zakręty, często są bardzo zdradliwe i przyprawiają zawodników i kibiców o dreszcz emocji. Pierwszy Rajd Mazowiecki odbył się w czerwcu 2001 roku jako V runda Pucharu PZM. Rozgrywano próby zarówno w Warszawie – Bemowo, jak i w okolicach Modlina, natomiast serwisy zlokalizowano w Nowym Dworze Mazowieckim. Od samego początku rywalizacja była bardzo zacięta. Praktycznie wszystkie OS-y na początku Rajdu padły łupem Piotra Maciejewskiego (Lancer). Niestety przygoda pod koniec imprezy przesunęła otwockiego kierowcę z pierwszego na trzecie miejsce. Na drugiej próbie Rajdu z drogi wypadł Sebastian Frycz, jadący Citroenem Saxo. Jako pierwszy na listę zwycięzców Rajdu wpisał się Lech Korzanowski w EVO V. Na drugim stopniu podium stanął Skarżyński.

Rok później Rajd rozgrywany był pod koniec kwietnia jako trzecia runda Pucharu PZM. Trasy tym razem wytyczono w okolicach Otwocka. Nie lada wyzwaniem były bardzo zmienne warunki pogodowe. Zawodnicy mieli do pokonania aż 11 odcinków, jednak ich łączna długość nie przekroczyła 50 kilometrów. Wykorzystano fragmenty tras „starszego brata” Mazowieckiego, czyli Rajdu Warszawskiego. Asfaltowo-szutrowe próby w okolicach miejscowości: Całowanie, Ponurzycy czy Jatne spodobały się Sebastianowi Fryczowi (Lancer EVO VI), który odbił sobie niepowodzenie z pierwszej edycji i zwyciężył w klasie Gość, wygrywając większość odcinków. Z przygodami jechał Maciej Oleksowicz w VW Polo, a także Mariusz Woźniczko w Kadettcie. Po zaciętej walce na drugim miejscu dojechał Krzysztof Kubiak (Saxo) przed Piotrem Baranem (Astra)

Nie mniej emocji przyniosła trzecia edycja Mazowieckiego. Trasy ponownie wytyczono w okolicach Otwocka, jednak zdecydowanie zmieniono ich konfigurację, wykorzystując trasy Rajdu Warszawskiego. Pozostał oczywiście widowiskowy odcinek w centrum Otwocka. Lista Gości nie była zbyt długa, a Piotr Maciejewski w EVO VI nie dał żadnych szans rywalom i zwyciężył w swojej klasie. W Pucharze do walki stanęło ponad 70 załóg. Zwyciężył Filip Nivette jadący Oplem Astrą GSI, drugie miejsce wywalczył Bartek Grzybek.

Rekord frekwencji padł w 2004 roku, kiedy do udziału w Rajdzie zgłosiło się 108 załóg, w tym wielu w klasie Gość. Obok zwycięzcy z 2003 roku na starcie pojawili się m.in. Duda, Karnabal i Oleksowicz. Warunki pogodowe i ulewny deszcz spowodowały, że trasy stały się naprawdę trudne. Walkę z naniesionym na odcinek błotem przegrał Maciejewski, kończąc udział w Rajdzie na czwartym OS-ie z powodu wypadnięcia z trasy i uszkodzenia samochodu. Skorzystał z tego Stefan Karnabal któremu udało się bez problemów dojechać do mety Rajdu na pierwszym miejscu. Jako drugi na mecie w klasie Gość zameldował się Maciej Oleksowicz, który dopiero zaczynał starty w rajdówce napędzanej na obie osie. Zwycięzcą w Pucharze PZM został Piotr Marciniak, toczący przez wszystkie odcinki zaciętą walkę z Filipem Nivette.

W 2005 roku organizatorzy Rajdu, zawodnicy i kibice przysłuchiwali się wiadomościom w radio i telewizji. Tematem głównym był zły stan zdrowia Papieża Jana Pawła II, pomimo tych smutnych wiadomości podjęto decyzję o rozegraniu Rajdu. Odwołano jedynie kończącą zmagania próbę w Otwocku. Na starcie jak zawsze nie zabrakło Gości i zawodników z Pucharu. Triumfatorem Rajdu został Maciej Lubiak debiutujący w EVO VIII MR. Wyprzedził Marcina Abramowskiego o ponad 11 sekund. Do udziału w Mazowieckim zgłosił się w 2005 roku także Kajetan Kajetanowicz i w pucharowym Peugeocie zajął piąte miejsce. W klasyfikacji Pucharu PZM pierwszym zwycięzcą został ogłoszony Jakub Wysocki, jednak po BK-2 został wykluczony z Rajdu. Na pierwsze miejsce awansował Andi Mancin przed Przemkiem Janikiem i Januszem Majkiem.

W Prima Aprilis w 2006 roku ruszyła szósta edycja Mazowieckiego. W Rajdzie wystartowało wiele znanych załóg, co spowodowało że walka o zwycięstwo była wyjątkowo pasjonująca. Szans kolegom nie dał Tomek Czopik dysponujący EVO VI-tką, wyprzedzając Maciejewskiego i Oleksowicza. Zwycięzcą klasyfikacji Pucharu PZM został Tomasz Dudek przed Chmielewskim i Orskim.

Rok później (31 marca 2007) lista Gości była wyjątkowo atrakcyjna i przyciągnęła na Rajd wielu kibiców. Wśród załóg z Mistrzostw Polski przyjechali m.in. Dytko, Karnabal, Oleksowicz, Maciejewski, Bełtowski i wielu innych. Zwyciężył dobrze znany Maciejewski, natomiast walkę o drugie miejsce wygrał Dytko, odpierając atak Karnabala. Wśród Pucharowiczów zwyciężył Małyszczycki, przed Rechnio, który tym razem usiadł w fotelu kierowcy, gdyż na co dzień występuje w roli pilota.

W 2008 roku w miejsce Rajdu Mazowieckiego, Automobilklub Polski przywrócił w kalendarzu Rajd Warszawski - jako drugą rundę Pucharu PZM. W roku ubiegłym, kiedy zamiast Rajdu Warszawskiego pojawił się w kalendarzu RSMP Rajd Orlen, zaczęliśmy myśleć w klubie o jakiejś formie utrzymania tradycji Rajdu Warszawskiego - mówił dyrektor Rajdu, Marek Pawłowski. Prezes Romuald Chałas zaproponował, aby Warszawski zastąpił Rajd Mazowiecki, który zresztą wykorzystuje jego dawne trasy w pradolinie Wisły. Lekkim modyfikacjom uległ harmonogram Rajdu – super OS w Otwocku był rozegrany w piątkowy wieczór, a dopiero w sobotę zawodnicy wyjechali na prawdziwe odcinki w okolicy Maciejowic. Powrócono natomiast do pomysłu z pierwszej edycji Rajdu i ostatnią próbę oraz metę zlokalizowano na warszawskim Bemowie. Zwycięzcą został Maciej Oleksowicz, natomiast Piotr Jędrusiński zwyciężył w Pucharze PZM wyprzedzając Danysa i Hankiewicza.
Zeszłoroczna edycja imprezy pozostała przy nazwie Rajd Warszawski i była I rundą Rajdowego Pucharu Polski, a także Rajdowego Debiutu. Po raz pierwszy organizatorzy rozpoczęli współpracę z lotniskiem Silvair w Sobieniach Szlacheckich, gdzie zlokalizowano Park Serwisowy i Biuro Rajdu. Zawodnicy mieli do pokonania osiem odcinków oraz wieńczący zmagania w Rajdzie oes w Otwocku. Zwycięzcą w klasie Gość po raz trzeci został Maciejewski, wyprzedzając Oleksowicza. W Pucharze wygrał debiutujący w rajdach Mateusz Tutaj. W Rajdowym Debiucie triumfował Marcin Mędelski-Guz.

8. Rajd Mazowiecki zakończył się zwycięstwem wicemistrza Rajdowego Pucharu Polski 2009 - Rafała Malińskiego. Drugi na mecie zameldował się Wojciech Chuchała przed Danielem Kamieńskim, który jednocześnie zwyciężył w N-3. W klasie Gość najszybszy był Maciej Oleksowicz, powtarzając swój sukces z 2008 roku.
Rafał Maliński był najszybszy na trzech odcinkach specjalnych i zwyciężył w pierwszej rundzie RPP. Drugie miejsce ze stratą ponad 16 sekund wywalczył Wojciech Chuchała, a trzecią lokatę zajął kierowca Renault Clio Daniel Kamieński. Czwarte miejsce w rajdzie wywalczył Mateusz Tutaj, zwycięzca Rajdu Mazowieckiego 2009. Piątą lokatę wywalczył Tomasz Sawicki, który był najszybszy na ostatniej próbie w Otwocku. Szymon Piękoś dojechał szósty, a zwycięzca klasy A-6 Jerzy Tomaszczyk zajął siódme miejsce. Pierwszą ósemkę zamykli Piotr Szczęśniak, Filip Styła i Tomasz Hupało.
W klasie Gość zwycięstwo odniósł Maciej Oleksowicz, który potraktował swój start jako doskonały trening przed sezonem 2010. Czterokrotnie najszybszy wśród Gości na odcinkach był Filip Nivette, jednak awaria podczas drugiej pętli rajdu pozbawiła warszawskiego kierowcę szans na dojechanie do mety.Drugie miejsce w klasie Gość wywalczył Ariel Piotrowski, który wyprzedził na mecie Dobrowolskich o nieco ponad sekundę. Piotr Maciejewski zadebiutował na polskich odcinkach w Fordzie Fiesta R2.
Do mety dojechało trzydzieści osiem załóg z Rajdowego Pucharu Polski oraz osiem rywalizujących w klasie Gość.

W 2011 roku Rajd Mazowiecki rozgrywany był w połowie maja. Całkowicie zmieniona lokalizacja rajdu, a co za tym idzie zupełnie nowe odcinki specjalne, spotkały się z pozytywnymi opiniami zawodników, ich zespołów oraz kibiców. Bazą rajdu zostały Kozienice. Na starcie zgromadziła się cała czołówka Rajdowego Pucharu Polski oraz wielu Gości z Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W sumie przyjęto 94 zgłoszenia. W samochodzie funkcyjnym „0” organizatorowi pomagali dwukrotni mistrzowie Polski – Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran. Od początku rywalizacji w 4. rundzie RPP ton nadawali Mariusz Nowocień i Bartłomiej Jakubowski, którzy po wygraniu sześciu odcinków ostatecznie zostali zwycięzcami 9. Rajdu Mazowieckiego. Drugie miejsce zajęli Jakub Wysocki z Grzegorzem Gołdą w Hondzie Civic, a tuż za nimi uplasowała się załoga Peugeota 206 Tomasz Sawicki i Magda Wilk. W klasie Gość triumfowali Filip Nivette z Szymonem Gospodarczykiem, którzy cieszyli kibiców swoją widowiskową jazdą Mitsubishi Lancerem. Drugie miejsce w tej klasie zajęli Jarek Kołtun z Tadeuszem Burkackim w Citroenie DS3 R3, wyprzedzając o kilka sekund Tomasza Gryca i Michała Kuśnierza w C2 R2.

Organizatorzy Rajdu Mazowieckiego każdego roku wyznaczają sobie nowe cele i robią wszystko, aby kolejne edycje były coraz ciekawsze. To doskonały prognostyk przed tegoroczną, jedyną w kalendarzu rajdową imprezą rozgrywaną w centralnej części Polski.

Zdjęcia: Tomek Kaliński, Mateusz Senko, Dariusz Ołtuszyk, Piotr Nurczyński